Kan uw kind wel wat ondersteuning gebruiken?

U hebt het gevoel dat er iets aan de hand is met uw kind. Het plezier in het schoolgaan lijkt minder en ook thuis zit uw kind niet lekker in zijn vel. Herkent u dit en het lukt u niet om het zelf op te lossen, dan staan wij voor u en uw kind klaar.

Het is onze uitdaging kinderen thuis en op school optimaal tot hun recht laten komen. Want kinderen moeten stralen!

Gezocht: Enthousiaste orthopedagoog en/of (GZ-) psycholoog

Ter uitbreiding van ons team zijn wij op zoek naar een orthopedagoog en/of een (GZ-)psycholoog. Onze BGGZ-plus praktijk in Dordrecht voelt als ‘thuis’, zowel voor onze medewerkers als voor onze cliënten. Het vertrouwen dat zo ontstaat, is wat ons betreft de belangrijkste voorwaarde voor een juiste diagnose en succesvolle behandeling.

lees meer

Diagnose en behandeling

Het stellen van de diagnose

De problemen van uw kind kunnen zich op verschillende manieren openbaren. Uw kind

  • presteert plotseling onvoldoende bij een bepaald vak
  • boekt onverwachts over de hele linie mindere resultaten
  • komt verdrietig, huilerig of boos uit school
  • is onrustig en slaapt minder goed.

De hulpvraag van uw kind kan verschillende oorzaken hebben. Om daar achter te komen, zorgen wij er altijd eerst voor dat uw kind zich bij ons op zijn gemak voelt. Pas als dat het geval is, kunnen wij een goede diagnose stellen en een passend behandelplan opstellen.

De beste behandeling

Dankzij onze brede kennis en ervaring op psychologisch en orthopedagogisch vlak kunnen wij heel diverse problematiek diagnosticeren en behandelen. Uw kind kan bij ons terecht voor:

  • Leerproblemen
  • Dyslexieonderzoek
  • Rekenproblemen en Dyscalculieonderzoek
  • Onderzoek naar hoogbegaafdheid
  • Sociaal-emotionele problemen
  • Ontwikkelings- en gedragsproblemen
  • Angsten en depressie
  • Opvoedingsgerelateerde vragen
  • Traumaverwerking
  • Rouw- en verliesverwerking

Onze aanpak

Ieder kind is uniek

Zowel tijdens het onderzoek als tijdens de behandeling gaan wij uit van een persoonlijke en resultaatsgerichte aanpak waarbij het kind centraal staat. Globaal ziet het traject er als volgt uit:

  • een gesprek waarin wij samen met u de problematiek bespreken en de hulpvraag formuleren
  • een overleg met de leerkracht om eventuele leermoeilijkheden in kaart te brengen
  • een uitgebreid onderzoek van uw kind gedurende één à twee ochtenden
  • bespreken van een helder en duidelijk onderzoeksverslag met u en de leerkracht
  • vastleggen van concrete behandelstappen in een behandelingsplan
  • het uitvoeren van het behandelingsplan op school en thuis regelmatige voortgangscontrole.

Dit stappenplan heeft zich inmiddels in de praktijk bewezen en tot zeer goede resultaten geleid.

Voor het beste resultaat onderzoeken en behandelen wij uw kind in een huiselijke en ontspannen sfeer. Onze praktijk en de tuin eromheen bieden daarvoor alle mogelijkheden:

  • De pauzes brengen wij samen met uw kind door rond de keuken- of tuintafel buiten de praktijkruimte. De trommel met speculaas staat op tafel!
  • Om te ontspannen gaan we graag de tuin in om de vissen in de vijver te voeren, kikkers te kijken, een balspel te doen of om lekker te schommelen.
  • In het voorjaar en de zomer kan uw kind even uitblazen in onze kleurrijke bloementuin waar we in het najaar ook appels plukken.
  • En is één van ons jarig, dan vieren we dat met z’n allen met taart of gebak.

Wij merken dat deze aanpak de kinderen een veilig en vertrouwd gevoel geeft en dat het de resultaten positief beïnvloedt.

Dyslexie

Dyslexie bij kinderen en volwassenen

Als je dyslectisch bent, neem je nieuwe informatie (klanken, woorden, tekst) langzamer in je op dan anderen. Dat heeft niks te maken met je intelligentie. Je begrijpt dingen net zo goed als een ander en soms nog beter ook. Veel bedrijfseigenaren en uitvinders zijn dyslectisch. Zeker een op de twintig mensen – jong en oud – heeft dyslexie. Hoewel het zwaartepunt van onze praktijk ligt bij kinderen (vanaf 4 jaar), onderzoeken wij ook volwassenen op dyslexie.

Officiële dyslexieverklaring

Lezende hersens – je leest ook als je schrijft – moeten snel veel letters verwerken. Het lukt vaak niet om de tekst dan ook nog te begrijpen of de spellingregels goed toe te passen. Bij het hardop lezen gaat het vaak al helemaal mis. Daarom kunnen dyslectische mensen onder andere extra tijd krijgen voor het afleggen van examens. Hiervoor heb je wel een officiële dyslexieverklaring nodig.

Als dyslexie-expert (opgenomen in Deskundigenbestand Dyslexie NVO/NIP) mag Marijke Wiertsema-Holtland  een officiële dyslexieverklaring afgeven.

Remedial teaching

In het basis- en voortgezet onderwijs hebben kinderen met een officiële dyslexieverklaring recht op gerichte ondersteuning en extra faciliteiten op school. Ondanks dat is het vaak noodzakelijk om daarnaast extra ondersteuning te bieden in de vorm van remedial teaching. In dat geval verwijzen wij uw kind door naar een betrouwbare, in de behandeling van dyslexie gespecialiseerde, logopedist. Zit uw kind op het voortgezet onderwijs, dan kunnen wij ook doorverwijzen naar een remedial teacher of huiswerkbegeleider.

Afspraak maken

Aanmelden

Het aanmelden van uw kind voor een behandeling in mijn praktijk verloopt meestal via de huisarts, de school of een jeugdteam. Natuurlijk kunt u ook zelf contact met ons opnemen voor het maken van een eerste afspraak. Dat kan ook zonder verwijzing.

Afspraak afzeggen

Afspraken voor een consult of een onderzoek kunt u tot 24 uur van tevoren kosteloos bij ons afzeggen. U kunt uw afzegging doorgeven via m.wiertsema@obdordt.nl of mijn antwoordapparaat inspreken (06 23 89 57 87 of 078 6313533). Consulten of onderzoeken die niet (tijdig) zijn geannuleerd, worden bij u in rekening gebracht.

Wachttijden

Bij het aanmelden van uw kind, hoort u altijd direct of u rekening moet houden met een wachttijd voordat het onderzoek of de behandeling kan plaatsvinden.

Referenties

Ervaringen met orthopedagogisch bureau Marijke Wiertsema

Hier vindt u reacties van ouders wiens kind ik behandelde en van de logopediste waarmee ik samenwerk. Om privacyredenen zijn de achternamen weggelaten. Mocht u meer willen weten, dan kan ik u met hen in contact brengen.

Gemiddelde beoordeling


5,0
5,0 van 5 sterren (gebaseerd op 51 recensies)

Hoi, ik ben Aileen.

Hoi, ik ben Aileen.

Ik ben 2 dagen bij mevrouw Wiertsema getest op dyslexie. Door de begeleiding van mevrouw Wiertsema ben ik op de Mavo terecht gekomen in plaats van VMBO-KB.

Ze was erg vriendelijk, legde goed uit en gaf genoeg tijd.

Onze dochter Aileen zat in de laatste maanden van groep 4 toen bleek dat ze eigenlijk sinds de kerst geen vooruitgang had geboekt en dus het jaar nogmaals zou moeten doen. Door de school waren wij hier niet eerder op geattendeerd. Via de schoolarts zijn wij toen met Marijke Wiertsema in contact gekomen. Tijdens het onderzoek is vastgesteld dat zij dyslectisch is. Na het onderzoek heeft zij op advies van Marijke ook nog enige tijd begeleiding gekregen van Logopodiepraktijk Stadspolders.

De jaren daarna doorliep zij de meeste klassen zonder grote problemen.

In groep 8 kregen wij te horen dat de school van Aileen haar als advies VMBO-BK of GL zou meegeven. Wij waren er echter van overtuigd dat zij wel Mavo aan zou kunnen.

Wij hebben daarop wederom contact opgenomen met Marijke, om haar opnieuw te testen. Hieruit bleek dat de Mavo wel geschikt voor haar zou zijn. Om haar zo goed mogelijk op haar schoolkeus voor te bereiden heeft zij daarna op advies van Marijke tot aan de zomer wekelijks bijles gekregen van Simone Eenink.

We zijn vervolgens samen met Marijke een gesprek met de school aangegaan, na een lang gesprek is de school uiteindelijk met onze wens ingestemd en heeft alsnog een Mavo advies afgegeven. Aileen wilde graag naar Mavo Stek, maar deze school wees haar af. We hebben toen op advies van Marijke contact opgenomen met het Stedelijk Dalton Lyceum, die haar gelukkig wel aan nam.

Op dit moment zit Aileen goed in haar vel en heeft veel zelfvertrouwen dat zij de Mavo aan kan. Op school wordt zij ook goed begeleid.

Mede dankzij de deskundige hulp en het enthousiasme van Marijke heeft Aileen deze stap kunnen zetten. Zij zal de ondersteuning van school, Marijke en Simone nog wel eens nodig hebben, maar wij hebben er nu alle vertrouwen in dat zij haar Mavo diploma gaat halen!

Corrie en Marcel

Onze dank is niet in een paar zinnen uit te drukken

Beste Marijke,

Onze dank is niet in een paar zinnen uit te drukken toch ga ik een poging wagen. In dit land vol met “logen”, stempeltjes druk van school etc., is het voor ons als ouders niet altijd makkelijk geweest de juiste weg te vinden voor onze zoon Steijn. Getipt door een collega uiteindelijk de stoute schoenen aangetrokken en jou gebeld voor info en advies m.b.t. jouw werkgebied. Dat was een telefoongesprek van niet “even snel tussendoor”, ik voelde al direct je ongelofelijke betrokkenheid, waarin hoe dan ook het innerlijke welzijn van het kind voorop staat.

Uitvoerig hebben we onze zorgen kunnen uiten, en het beste van alles is eigenlijk dat je niet alleen Steijn maar ook ons als ouders hebt geleerd om door een andere bril te leren kijken. Dat ernstige dyslectie zich niet alleen beperkt tot het moeilijk aanleren van lappen tekst, maar dat daarachter nog een hele wereld verborgen ligt. Een wereld van anders denken, van obstakels maar ook van kansen, van moeizaamheid maar ook van creativiteit, van erg naar minder erg…..

Dank daarvoor. Dank dat je Steijn daarnaast weer enigszins het gevoel hebt gegeven dat hij een mooie jongen is, dat hij mag zijn wie hij is, dat hij trots mag zijn en vooral geloven in zichzelf. Dit gevoel was niet alleen Steijn kwijtgeraakt door het veelvuldige pesten waar hij dagelijks mee werd geconfronteerd binnen de klas, maar ook wij als ouders wisten het soms even niet meer.

Als gevolg van de therapie hebben we keuzes gemaakt, hebben we gekozen voor een andere school, voor een omgeving waar Steijn zich weer veilig voelt, waar hij zelfs in zijn 2de week een presentatie over zichzelf durfde te houden en de klas toesprak wat pestgedrag met je gevoel doet. We hebben nog een behoorlijke weg te gaan, maar wel een weg met nieuw aangelegde zijwegen. Je betrokkenheid is enorm, je mailtjes, je telefoontjes, in deze tijd waarin alles gehaast moet, er steeds minder tijd lijkt voor persoonlijke aandacht voelde dat als een warm bad.

Dankjewel daarvoor.

Warme groet,

Ellen & Rens

Tarieven

Vergoeding behandeling tot 18 jaar

De kosten van mijn behandelingen en onderzoek als Gz-psycholoog, registerpsycholoog NIP (Kinder & Jeugd) en orthopedagoog generalist voor kinderen tot 18 jaar, worden vergoed door de gemeente die verantwoordelijk is voor de jeugdzorg.

Vergoeding behandeling vanaf 18 jaar

Voor jongeren vanaf 18 jaar en volwassenen gelden de regels van de zorg- en verzekeringswet. De vergoedingen die daaruit voortvloeien, zijn dikwijls onderhevig aan verandering. Tijdens een eerste

telefonisch overleg of het intakegesprek informeren wij u over de dan geldende vergoedingsregelingen.

Onverzekerde zorg

Het is ook mogelijk om bij ons in behandeling te komen of een onderzoek te laten uitvoeren als u geen aanspraak kunt of wilt maken op uw ziektekostenverzekering. In dat geval betaalt u de nota voor de behandelingen zelf. De tarieven die wij hanteren, overleggen wij tijdens een eerste telefonisch overleg of intakegesprek.